Wednesday, April 17, 2013

حوادث

اليوم : الاثنين
التاريخ : 2013-4-15

الحدث :
حوالي الساعه 8 مساءاً كده سمعت صوت زعيق جامد في الشارع خرجت البلكونه لقيت كميه لا حصر لها من الرجاله و الشباب ملموم...
ين حوالين حد مش قادره أوصله بنظري خالص من كمية الناس اللي حواليه و كل الناس بتحاول توصل للشخص اللي جوه الدايره دي عشان يضربوه .. و فجأه جريوا كلهم بالشخص و نقس الكثافه و التكدس حواليه .

و بما إني ساكنه في مكان إلى حد ما شعبي و بنشوف خناقات كتير بس عمرها ما بتبقى بالكثافه و العدد الغريب ده , بعد ما مشيوا نزلت أعرف كان في إيه من البوابه .
نزلت لقيت البوابه بتاعتنا دايخه و منهاره كلياً و بتعيط . فضلت معاها شويه لحد ما هديت و بدأت تحكي ..

اللي كان جوه الدايره دي " بنت ، ملط تماماً " كانت في شقه مع شباب و البوليس دخل فـ قررت إنها تنزل من البلكونه كما هي " ملط " و جريت كده في الشارع عشم منها إن حد يسترها .
و اللي حصل إن كل الرجاله إتلمت عليها بالمنظر اللي أنا شوفته و كانوا " بيحسسوا " اللي يلحق يحسس ع اي حاجه يلحق ، واحده قالعه في الشارع !
البوابه بتاعتنا رمت عليها ملايه بس قطعوها من عليها !
كانوا بيغتصبوها بإيديهم و بعيونهم و بلسانهم .

أنا مش مستوعبه اي حاجه من وقتها ، كل اللي حاسه بيه إن نفسي أنزل الشارع بتاعنا و أجيب كل نطع حط إيده عليها و أطبق عليه زي ما بيقولوا شرع ربنا و أقطعهالوا

صدقوني : كمية النطاعه و القرف اللي بقينا فيهم خلتني أتعاطف مع " عاهِره " بدل ما أقرف منها ، خلتني أسب و ألعن الحياه كلها

أنا قرفانه من كل حاجه ، كل حاجه ، من شارعنا اللي خذلني في يوم من الأيام بردو و كل يوم بيثبتلي إنه مفيهوش راجل ، من كمية النطاعه اللي بقت في الناس ، من القرف اليومي ، من كل حاجه

كل اللي في بالي إني نفسي أعرف البنت دي فين دلوقتي و أروحلها
أنا مُتعاطفه مع العاهِره يا مجتمع وسخ !
 
ميرال محمد
 
...........................
أستاذة «بعين شمس»: هناك تواطؤ من إدارة الجامعة في قضية التحرش بالطالبات
 
قالت دكتورة ليلى أبو المجد رئيس قسم العبري بجامعة عين شمس، اليوم الثلاثاء أن هناك تباطؤ في سير التحقيق في قضية التحرش بالطالبات.
وأضافت في مداخلة هاتفية للإعلامي جابر القرموطي في حلقة اليوم من برنامج «مانشيت» أن هناك تواطؤ من إدارة الجامعة بدليل أنه رغم تقديم جميع المستندات التي تدين هيئة التدريس في التحرش بالطالبات إلا أنه لم يتم حتى الآن أي تصرف قانوني ضدهم بحجة أنه لا يوجد إذن نيابة وهو الشئ المحزن المضحك في نفس الوقت.
وأوضحت دكتورة ليلى «أن إحدى الطالبات صورت احد أفراد هيئة التدريس في وضع مخل وهو عار تماما ويعرض نفسه على الطالبات في «المحادثات» على النت والفيديو يعد دليل قوي ولكن المفاجأة أن الأساتذة المتهمين في هذه القضية هددوني برفع دعوى قضائية كرد شرف لهم» وتطرقت في حديثها إلى أحداث البلطجة التي وقعت في جامعة عين شمس مؤخرا.
و قالت «أن البلطجة التي حدثت مؤخرا جزء من منظومة الفساد داخل الجامعة ولجأنا للإعلام بسبب تباطؤ الجامعة في التحقيقات وعلاج الفساد وفي النهاية تستعين الجامعة بلجنة من خارج الجامعة للتحقيق في قضية التحرش» وأكدت دكتورة أبو المجد أن هناك تعنت ضد الطالبات اللاتي تقدمن بالبلاغ ضد الأساتذة ولكن الطالبات أصروا على إستكمال القضية ولن يتنازلن عن حقهم.

مصر

No comments:

Post a Comment